Triggerpoints, wat zijn dat?

De medische naam voor een spierknoop is een "triggerpoint". Het is een lokale verkramping in het spierweefsel die pijn, tintelingen of gevoelloosheid veroorzaakt. Deze spierknopen zijn voelbaar als pijnlijke harde bobbeltjes of strengetjes. Triggerpoints kunnen in alle spieren in het lichaam ontstaan. Vaak is de oorzaak overbelasting, stress of een verkeerde houding, maar ook een val, ongeluk of weinig beweging kunnen leiden tot triggerpoints. Ook stress of (onbewust) onderdrukte emoties kunnen een oorzaak zijn van triggerpoints.

Wat is er precies aan de hand?

Onder de microscoop is te zien dat de spiercellen niet kapot zijn, maar gedeeltelijk zijn samengetrokken. Meestal net in de buurt van de aanhechting van de zenuw. Er ontstaat een lokale verdikking met een slechte doorbloeding en ee zuurstoftekort, waar afvalstoffen zich ophopen en samenkleven. Zenuwen kunnen hierdoor gevoeliger worden, en sneller pijn en irritatie registreren. Een triggerpoint kan worden gezien als een bundeltje spiervezels dat zich niet ontspant, maar steeds strak aangespannen blijft. Een triggerpoint is dus een continue verkramping van een klein deel van de spier. Dit leidt tot pijn, stijfheid en bewegingsbeperking van de spier.

7B33DCAF-465D-4079-8184-12937D8D7536-219-00000022C461D5BBjpg

Pijn op een andere plek

Het opvallende is dat triggerpoints vaak klachten veroorzaken op een andere plek dan waar de spierknopen zich bevinden. Een triggerpoint in de nek-of halsspier kan leiden tot hoofdpijn. Een triggerpoint in de kleine bilspier veroorzaakt een pijn die uitstraalt tot in de enkel. Elke triggerpoint heeft dus zijn eigen unieke pijnpatroon en uitstralingsgebied.

90D19AD6-FFC2-4BA2-A1D8-CB9DE0D9A1D3-2670-00000209121F8D00jpg

De gevolgen van triggerpoints

Soms komt de pijn alleen als je drukt op een triggerpoint, of als je de spier gebruikt. Maar de pijn kan ook continu aanwezig zijn. De pijn kan uitstralen, en sommige bewegingen worden moeilijker doordat de spier niet goed rekt. Triggerpoints kunnen de onderliggende oorzaak zijn van veel klachten, zoals hoofdpijn, pijn in de nek en kaak, schouderklachten, rugpijn, peesklachten, of pijnklachten in de romp, de benen, heup- of bil.

Hoe kunnen triggerpoints behandeld worden?

• Triggerpointmassage: Specifieke (massage)technieken welke de ontspanning van spiervezels ter hoogte van de triggerpoint bevorderen en helpen de doorbloeding te verbeteren.

• Dry needling: het deactiveren van triggerpoints met een acupunctuurnaaldje.

• Injecties (er wordt een verdovende vloeistof in de triggerpoint gespoten)

• Het aanpakken van eventueel onderliggende (onbewuste) emoties en stress om terugkerende klachten te voorkomen